Przyciemnianie szyb samochodowych – szyby przednie

Dużo kontrowersji wywołuje kwestia legalności przyciemniania przednich szyb samochodowych. Przyciemnianie szyb i inny auto-tuning są często obiektem medialnej nagonki. Po której stronie prawnej granicy znajduje się kwestia przyciemniania szyb samochodowych?

Regulacje prawne mówią wyraźnie: przyciemnić w dowolnym stopniu możemy każdą szybę znajdującą się z kierowcą (tylna, tylne boczne). Wątpliwości pojawiają się w przypadku szyb znajdujących się w polu widzenia kierowcy (180 stopni – szyby przednie boczne, szyba czołowa). Ustawa mówi że można przyciemnić te szyby z zachowaniem limitu przepuszczalności folii – 70%. Oznacza to że folia którą prawo pozwala nam przyciemnić szyby jest praktycznie niewidoczna i możemy liczyć jedynie na jej właściwości blokowania promieniowania UV. Efekt rzeczywistego przyciemniania jest znikomy. Dodatkowym atrybutem takich szyb są właściwości wpływające na bezpieczeństwo. Zafoliowana szyba nie rozsypie się przy uderzeniu na małe kawałki i nie będzie stwarzać niebezpieczeństwa okalecznia.

 

Przyciemniamy na życzenie klienta przednie boczne szyby, jeżeli chcą uzyskać rzeczywisty efekt przyciemnienia.

 

Jak postępować w przypadku kontroli policyjnej?

Prawidłowo wykonana inspekcja przepuszczalności szyb powinna odbyć się przy użyciu luksometru – urządzenia do mierzenie natężenia światła. Kontrola która odbywa się bez udziału tego oprzyrządowania nie ma mocy prawnej i jest do zakwestionowania. Ocenianie przepuszczalności „na oko” jest niedopuszczalne i mandat lub odebranie dowodu rejestracyjnego na podstawie takiego braku,, pomiaru’’ możemy poddać słusznemu protestowi.

 

Jeżeli nasze szyby samochodowe są przyciemnione folią niespełniającą warunków przepuszczalności światła i grozi nam odebranie dowodu rejestracyjnego, możemy uniknąć tego jednym sposobem – możemy własnoręcznie zdemontować folię na miejscu kontroli.

0 komentarze

Napisz komentarz

Fields with * are requierd